برای درک مشتری و شناخت نیازهای او و یا به عبارت دیگر گوش فرا دادن به صدای مشتری، روشهای متفاوتی وجود دارد. از آن جمله میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
- بررسی بازار
- بررسی روندهای صنعت/ بازار از این رو که این روندها شکل دهنده انتظارات آینده مشتریان هستند.
- گروههای پانل که بازخورد کیفی بسیار خاص فراهم میآورد.
- بررسی افراد غیرمشتری که محصولات رقبا را ترجیح میدهند.
- بررسی مشتری از طریق فرمهای بازخورد، پرسشنامهها و مصاحبهها.
QFD ابزاری برای انتقال صدای مشتری به فرآیند طراحی و توسعه محصول
نویسنده: علیرضا منصوری، شماره 3 فصلنامه شیخ بهایی، بهار 1382
ثبت نظر
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.