نقش و وظیفه رسانهها
اگر چه همه ژورنالیستها واسطه میان واقعیت عینی اجتماعی و تجربه شخصی هستند، اما شیوه انجام این کار و نگرشی که برمیگزینند، تحت نفوذ برداشت آنها از نقش و وظیفه است. مک کوایل (1987) تیپولوژی ارزشمندی را از دیدگاههای متفاوت ژورنالیستها تدوین کرده است که میتوان آن را در سطح سازمانی هم به کار گرفت، یعنی توضیح دیدگاههای متفاوت سازمانهای پخش برنامه در مورد ژورنالیست:
* پنجرهای رو به تجربه: وظیفه اساسی گسترش دید مخاطبان، توانمند نمودن آنان به دیدن آنچه برای آنها روی میدهد، اما بدون دخالت یکسونگریها.
* مفسر: توضیح و تبیین وقایع پراکنده یا سرگردان کننده.
* پلاتفورم (سکو): عمل کردن به عنوان ناقل اطلاعات و اندیشه.
* علامت راهنما: نشان دادن راه به صورت فعال، راهنمایی کردن یا ارائه دستورالعمل.
* فیلتر: انتخاب بخشهایی از تجربه برای توجه خاص و بستن جنبههای دیگر تجربه، به صورت عمدی و سازمان یافته یا غیرعمدی و اتفاقی.
* آینه: انعکاس تصویری از جامعه – معمولا با مقداری اعوجاج – با تأکید بر آنچه مردم میخواهند ببینند، یا گاهی آنچه میخواهند تنبیه یا سرکوب کنند.
* پیوند تعاملی: پیوند دادن فرستندگان به گیرندگان از طریق انواع گوناگون بازخورد.
* پرده یا مانع: پنهان کردن حقیقت در خدمت اهداف تبلیغاتی یا گریز از واقعیت از طریق سرگرمی.
مدیریت سازمانهای رسانهای در BBC و CNN، صفحه 89
نویسنده: لوسی شانکلمن
ثبت نظر
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.