هدف: هدف مقاله سنجش موانع موجود بر سر راه مدیریت دانش (KM) با در نظر گرفتن ابعاد فرهنگی و ملی متنوع و همچنین درک چگونگی به کارگیری رسانههای اجتماعی به منظور کاهش چنین موانعی در برابر فرآیندهای مدیریت دانش در سازمانها است.
طراحی / روش شناسی / رویکرد: این مقاله با مروری متمرکز بر ادبیات موجود آغاز میشود تا درکی از مفاهیم کلیدی در مدیریت دانش و فرهنگ ملی بدست دهد. به دنبال آن، دورنمایی از ابعاد اساسی فرهنگ ملی و موانعی که آنها برای فرآیندهای مدیریت دانش ایجاد میکنند، ارائه شده است. در ادامه، مرور مختصری هم بر ویژگیهای برخی از ابزارهای موجود در رسانههای اجتماعی شده است. در پایان نیز سه حوزه مدیریت دانش، فرهنگ ملی و رسانههای اجتماعی از نقطه نظر مفهومی به هم ربط داده شدهاند تا تصویر روشنی از چگونگی قابلیت رسانههای اجتماعی برای غلبه بر موانع مدیریت دانش با ملاحظه ویژگیهای فرهنگی خاص به دست آید.
یافتهها: فرهنگ ملی ابعاد چندگانهای دارد و هر یک از این ابعاد میتواند به عنوان یک مانع قابل ملاحظه در مقابل مدیریت دانش در سازمانها باشد. ابزار رسانههای اجتماعی از ویژگیهای متعالی و غنی برخوردارند که میتواند در غلبه بر این موانع به کار آیند. گزینش صحیح ابزار رسانههای اجتماعی با ویژگیهای خاص میتواند کمک کند تا مسائل ایجاد شده توسط ویژگیهای فرهنگی خاص را کاهش دهد.
اصالت / ارزش: این مقاله سه حوزه مدیریت دانش، فرهنگ ملی و رسانههای اجتماعی را با هم ادغام مینماید؛ نشان میدهد که چگونه ابعاد فرهنگی متنوع ممکن است مانعی برای مدیریت دانش باشند. سعی مقاله به ویژه در این است تا ابزار رسانههای اجتماعی را برای رفع چنین موانعی با توجه به هر یک از ابعاد فرهنگ ملی به ما نشان دهد.
واژگان کلیدی:
وب 2، فرهنگ، مدیریت دانش، شبکه اجتماعی.
این مقاله در شماره 8 ماهنامه علمی تخصصی مدیریت رسانه منتشر شده است. میتوانید مقاله را از اینجا دریافت نمایید.
این مقاله ترجمهای است از مقالهای با مشخصات زیر:
Overcoming cross-cultural barriers to knowledge management using social media
By: Deepa Ray
Journal of enterprise information management, Vol. 27 No. 1, 2014
ثبت نظر
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.