ستاریت حق مانع از غیور بودن او نیست
پس ای عزیز، بیدار شو و پنبه غفلت را از گوش بیرون کن و خواب غفلت را بر چشم خود حرام نما، و بدان که تو را خدای تعالی برای خود آفریده. چنانچه در حدیث قدسی میفرماید: «یابن آدم خلقت الاشیاء لاجلک و خلقتک لاجلی.» یعنی «ای پسر آدم، همه چیز را برای تو آفریدم و تو را برای خود آفریدم.» و قلب تو را منزلگاه خود قرار داده. تو و قلب تو یکی از نوامیس الهیه هستید، حق تعالی غیور است نسبت به ناموس خود، این قدر پردهدری مکن به ناموس حق تعالی، دست درازی را روا مدار. بترس از غیرت حق تعالی که تو را در این عالم همچنان رسوا کند که هر چی خواهی اصلاح کنی نتوانی. تو در ملکوت خود در حضور حضرات ملائکه و انبیاء عظام پرده ناموس الهی را پاره میکنی، و اخلاق فاضله را که به واسطه آنها، اولیا تشبه به حق پیدا میکنند، تسلیم غیر حق میکنی و قلب خود را به دشمن حق میدهی و شرک میورزی در باطن ملکوت خود، بترس از آنکه حق تعالی علاوه بر آنکه ناموس ملکوت تو را پاره کند و تو را پیش انبیاء عظام و ملائکه مقربین مفتضح و رسوا کند، در همین عالم تو را مفتضح کند و مبتلا کند به فضیحتی که جبرانپذیر نباشد و پاره شدن عصمتی که وصلهبردار نباشد. حق تعالی «ستار» است ولی «غیور» هم هست، «ارحم الراحمین» است ولی «اشد المعاقبین» هم هست. ستر میفرماید تا وقتی از حد نگذرد. ممکن است خدای نخواسته این کار بزرگ و این رسوایی ناهنجار غیرت را بر ستر غلبه دهد، چنانچه در حدیث شریف شنیدی.
پس قدری به خود آی و رجوع به خدا کن و بازگشت به سوی او نما، که خدای تعالی رحیم است و پی بهانه میگردد برای رحمت. اگر رجوع کردی، به غفران خود ستر میفرماید عیوب گذشته را و نمیگذارد کسی بر آن مطلع شود و تو را صاحب فضیلت میکند و اخلاق کریمه را در تو جلوه میدهد و تو را مرآت صفات خود میفرماید و اراده تو را در عالم کارکن میفرماید، چنانچه اراده خود (او) در همه عوالم نافذ است، چنانچه (در) حدیثی منقول است که وقتی که اهل بهشت قرار گرفتند، نامهای از جانب حق تعالی برای آنها میآید که مضمونش این است: «از جانب زنده پایندهای که نمیمیرد به سوی زنده پایندهای که نمیمیرد. من هر چه را میخواهم موجود شود به او میگویم باش، پس موجود میشود، تو را هم امروز قرار دادم که هر چه را میخواهی بشود امر کن، میشود.» تو خودخواهی این قدر نداشته باش، تو اراده خود را تسلیم حق کن، ذات مقدس هم تو را مظهر اراده خود میفرماید، تو را متصرف در امور خود قرار میدهد، مملکت ایجاد را در آخرت در تحت قدرت تو قرار میدهد. و این غیر تفویض محال باطل است، چنانچه در محل خود معلوم است.
ثبت نظر
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.