اقتصاد مقاومتی کلیدواژهای است که در سالهای اخیر بسیار بر سر زبانها است. کلیدواژهای که راهبرد کلان نظام جمهوری اسلامی در مقابله با جنگ اقتصادی دشمن است و وظیفه اجرای آن بر دوش یک قوه و نهاد نیست و نیازمند تشریک مساعی همه قوا، نهادها، سازمانها و مردم است. رسانهها نیز به عنوان یکی از ارکان جوامع جدید باید در اقتصاد مقاومتی نقشآفرین باشند.
اقتصاد مقاومتی را میتوان از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار داد. یکی از مفاهیم مهم حوزه اقتصاد در این میان «ملیگرایی مصرفی» است. شاخص ملیگرایی مصرفی توسط شیمپ و شارما (1987) در جهان مطرح شده است و منظور از آن، گرایش به مصرف کالای داخلی توسط مصرف کنندگان است.
در این گزارش راهبردی پس از مرور پیشینه تحقیقاتی «ملیگرایی مصرفی» در جهان و ایران، به بررسی سیاستهای کلی و قوانین مرتبط با آن در ایران پرداختهایم و پس از آن به تبیین نقش رسانهها در بهبود این شاخص همت گماردهایم. در پایان نیز سعی شده است راهکارهایی برای افزایش شاخص ملیگرایی مصرفی با رویکرد نقش رسانهها در فرهنگسازی آن ارائه شود.
این گزارش راهبردی را میتوانید از سایت مرکز پژوهشی آرا دریافت نمایید.
ثبت نظر
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.